niedziela, 7 lipca 2013

Indyjski kurczak maślany czyli murgh makhani z ryżem basmati i naanem

Dojadam resztki mojego ulubionego dania indyjskiego i pisze posta - murgh makhani  z ryżem basmati i naanem. Pierwszy raz przymiarkę do indyjskich dań zrobiłam rok temu i nie byłam zbytnio zadowolona z efektu pomimo ogólnego zadowolenia konsumujących. W Indiach nigdy nie byłam, wiec nie wiem jak tam smakuje kurczak makhani, ale swego czasu maniakalnie odwiedzałam wszystkie indyjskie restauracje w Warszawie. Można powiedzieć, że było to już w pewnym momencie uzależnienie bo zdarzało mi się być w indyjskiej knajpie 2-3 razy w tygodniu i jeść zamiennie kurczaka makhani z kurczakiem masala. Zajęło mi trochę czasu zanim znalazłam satysfakcjonujący mnie przepis, który przypominałby to co smakowało mi w restauracji. Dzisiejszy przepis przypomina mi kurczaka makhani z restauracji Bollywood Longue w Warszawie (podobno jest taka sama też w Gdańsku), ale polecam wypróbować przygotowanie samemu :).



Murgh makhani  z ryżem basmati i naanem 
(4 porcje)
  • 500 g wytrybowanych udek
  • 200 g piersi z kurczaka
  • ryż basmati  ( 4 porcje)
Marynata do kurczaka
  • 85 g jogurtu naturalnego
  • 1  łyżka oleju roślinnego
  • 1 płaska łyżeczka  papryki chili w proszku
  • 50 g pasty z czosnku i imbiru
  • 2 płaskie łyżeczki soli
Sos:
  • 800 g pomidorów
  • 15 g imbiru
  • 40 ml oleju roślinnego
  • 4 laski cynamonu
  • 5 ziaren kardamonu
  • 5 goździków
  • 100 ml wody
  • 70 g orzechów nerkowca
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 łyżka miodu
  • 80g masła
  • 1 łyżka kasoori methi
  • 60 ml kremówki
Naan:
  • 1 szklanka mąki
  • 30 ml wody
  • 2 łyżki oleju roślinnego
  • 2 łyżki jogurtu
  • ½  łyżeczki cukru pudru
  • ½ łyżeczki soli
  • ½ łyżeczki drożdzy suszonych
  • opcjonalnie: czosnek i/lub świeża kolendra


Kawałki kurczaka myjemy, osuszamy i umieszczamy w misce, w której będziemy marynować kurczaka. Dodajemy pastę z imbiru i czosnku oraz 2 płaskie łyżeczki soli. Pastę robimy blendując w oddzielnej misce 25 g czosnku i 25 g imbiru z odrobiną wody. Obtaczamy kawałki kurczaka w paście z solą  używając dłoni. W oddzielnej miseczce mieszamy dokładnie jogurt  ze sproszkowaną papryką chili. Wylewamy masę jogurtową na kurczaka i dokładnie rękami obtaczamy go jeszcze raz marynacie a następnie dodajemy 1 łyżkę oleju  roślinny i jeszcze raz masujemy kurczaka. Przykrywamy kurczaka folią i odkładamy do zamarynowania na ok 5 h. 
Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 C i grillujemy ok  20 min, jeśli mamy możliwość grillowania na powietrzu robimy to na grillu węglowym. Zdejmujemy grillowane kawałki kurczaka, kroimy je na mniejsze kawałki, wkładamy do miski owijamy folią i wstawiamy do lodówki i zabieramy się do przygotowania ciasta na naan.
Do 30 ml ciepłej wody dodajemy połowę łyżeczki drożdży suszonych i połowę łyżeczki cukru pudru a następnie mieszamy dokładnie i ostawiamy na chwilę. Przesiewamy szklankę  mąki przez sitko, robimy w niej dołek i wlewamy 2 łyżki  jogurtu, pół łyżeczki soli oraz dwie łyżki oleju roślinnego i mieszamy palcami. Dodajemy do ciasta zaczyn z drożdży i je wyrabiamy palcami. Formujemy kulę, skrapiamy rękę olejem i smarujemy wierzch ciasta a następnie odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia ciasta (ma podwoić swoją objętość).
W tym czasie obieramy 15 g imbiru i kroimy w kosteczkę. Podgrzewamy 40 ml oleju roślinnego na patelni. Gdy olej jest gorący dodajemy 4 laski cynamonu, 5 ziaren kardamonu, 5 goździków  i 3 listki laurowe. Podgrzewamy przyprawy przez ok 3 min i dodajemy pokrojony w kostkę imbir, gotujemy jeszcze minutę a następnie dodajemy 1 małą czerwoną papryczkę chili (obraną z nasion).

Wrzucamy do przypraw całe pomidory i podsmażamy je na średnim ogniu przez kilka minut. 
Potem dodajemy 100 ml wody, przykrywamy pokrywką i gotujemy ok 25 min,  aż z pomidorów zrobi nam się puree.
Zdejmujemy rondel  z ognia i wyławiamy przyprawy z sosu a następnie blenderem miksujemy na gładką masę. Masę przelewamy przez gęste sito, aby pozbyć się resztek przypraw i skórek z pomidorów. Przecedzony przez sito sos wstawiamy ponownie na ogień i zagotowujemy. W międzyczasie blendujemy 50 g orzechów nerkowca. Do gotującego się sosu dodajemy 2 łyżki koncentratu pomidorowego, pastę z orzechów i jedną łyżkę miodu, mieszamy i gotujemy ok 3 min. Potem dodajemy 50 g masła i gotujemy, aż się rozpuści a następnie doprawiamy sos solą. Następnie dodajemy 1 łyżkę kasuri methi. 
Gotujemy sos na małym ogniu jeszcze przez 20 min. W tym czasie kończymy doprawiać kurczaka do sosu oraz zagotowujemy wodę na ryż i nagrzewamy piekarnik na naan. Na patelni  podgrzewamy ok 35 g masła i dodajemy posiekane 20 g orzechów nerkowca, smażymy je chwilę. Wyjmujemy z lodówki kawałki kurczaka i wrzucamy je do orzechów z masłem  i przesmażamy przez ok 3 min minuty na dużym ogniu a następnie zalewamy  mięso sosem i doprawiamy go 70 g kremówki, mieszamy delikatnie i gotujemy na małym ogniu jeszcze 3 min. Ryż wrzucamy do wrzącej wody z solą i  zgodnie z przepisem gotujemy ok 15 min pod przykryciem. W tym czasie porcjujemy ciasto na naany w mniejsze kulki. Posypujemy kulki, blat i wałek mąką i formujemy cienkie na ok 0,5 cm placuszki. Możemy dodać do nich posiekany czosnek i/lub świeżą kolendrę (w tym celu posypujemy  rozwałkowany placuszek przyprawami i wałkujemy delikatnie aby wgnieść je trochę w placek).
Układamy placuszki na blasze i pieczemy w nagrzanym do 180 C piekarniku przez ok 3 min, a następnie  przekładamy na kratkę umieszczoną nad płytą elektryczną lub palnikiem i przypiekamy do zrumienienia i chrupkości.
 Uwaga naany przypiekają się bardzo szybko, nawet w ciągu kilkunastu sekund (wszystko zależy od grubości placka i ognia). Gotowe ciepłe naany można posmarować masłem. Sos z mięsem udekorowany posiekanym w paseczki świeżym imbirem i kwaśną śmietaną podajemy razem z ciepłym ryżem i świeżoupieczonymi naanami. A na deser proponuje mango lassi :).


7 komentarzy:

  1. Pycha kurczaczek. Bardzo dobry pomysł z tym świeżym imbirem do przybrania, fajnie ożywia smak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, jestem zaszczycona pochwałą i to jeszcze od fana kuchni indyjskiej, pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Super kurczaczek, zapisuję i w wolnej chwili wypróbowuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czekam na relację, pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Miesiąc kurczaczka? :) Aż sama nie wiem, który przepis na niego wypróbować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) tak się zdarzyło że dwa dania pod rząd z kurczaka. Może jeden i drugi ? Polecam :)

      Usuń
  4. Pyszności, mniam :-)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz swój komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...